Młodzież z ZSZ w Rawiczu w Dreźnie

W dniu 10 grudnia  br. 48 uczniów z naszej szkoły wraz z opiekunami:  Magdaleną Nawrot, Hanną Lenartowską, Robertem Korczakiem i Małgorzatą Kędzią  uczestniczyło w wycieczce do Drezna. Jest to piękne, zabytkowe miasto, stolica kraju związkowego Saksonia. Leży nad rzeką Łabą.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy pod słynną operą Sempera (Semper to niemiecki architekt). Widzieliśmy zamek – rezydencję Wettynów, w tym królów Polski Augusta II i Augusta III. Podziwialiśmy Zwinger, rokokowy zespół pałacowy, w którym mieszczą się m. in. galeria obrazów Starych Mistrzów ze słynną Madonną Sykstyńską Rafaela Santi oraz muzeum porcelany, zwanej „białym złotem”, odkrytej przez alchemików króla Augusta II. Na malowidle ściennym „Orszak książęcy” (Fürstenzug) odnaleźliśmy godło Polski i polskich królów. Jest to olbrzymia mozaika z kafelków miśnieńskiej porcelany wykonana w XIX wieku przez Wilhelma Waltera.

Z tarasów Brühla spoglądaliśmy na Łabę oraz na katedrę Świętej Trójcy (dawniej kościół dworski Hofkirche). Podziwialiśmy odbudowaną dopiero w roku 2004 ze zniszczeń wojennych świątynię ewangelicką Frauenkirche (Marii Panny). W muzeum transportu zapoznaliśmy się z ekspozycjami dotyczącymi motoryzacji, żeglugi i lotnictwa. Duże wrażenie zrobiła na nas karoca królewska.

Uczniowie mogli poznać niemieckie tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia przebywając na jarmarku, gdzie można skosztować typowej niemieckiej kiełbaski w bułce, świątecznej strucli, pierników, pieczonych kasztanów, czy innych słodkości. Wśród dorosłych dużą popularnością cieszy się Glühwein, czyli grzane wino, serwowane w różnego rodzaju specjalnie do tego produkowanych kubkach. Oglądaliśmy kramy z drewnianymi figurkami charakterystycznymi dla położonych niedaleko Drezna gór Rudaw (Erzgebirge), ze szklanymi ozdobami czy gwiazdami Herrnhuter Stern.

Uczniowie godnie reprezentowali naszą szkołę i nasz kraj w Niemczech. Byli punktualni i z zaciekawieniem przysłuchiwali się informacjom przekazywanym przez panią przewodnik. Młodzież  mogła sprawdzić także swoje umiejętności językowe; rozmawiając w języku angielskim czy niemieckim. Obrazy i wrażenia pozostaną z nami przez długi czas.