Trekking, niedźwiedź i integracja, czyli wyprawa w Bieszczady!

W dniu 10 kwietnia br. 46 uczniów naszej szkoły wyruszyło wraz z organizatorem wyjazdu p.  Rafałem Jędrzejakiem oraz opiekunami p. Magdaleną Ratajczak, p. Sabiną Kasprzak i p. Tomaszem Sierpowskim na trzydniową wyprawę  krajoznawczo – trekkingową w Bieszczady.

Pierwszym punktem wycieczki były Bieszczadzkie Drezyny Kolejowe na stacji Uherce Mineralne. Był to doskonały sposób na odreagowanie 10- godzinnej podróży i nabranie sił przed  wędrówką po bieszczadzkich szlakach.

Celem podróży i jednocześnie bazą noclegową  były Ustrzyki Górne – znana miejscowość położona w wysokogórskiej części Bieszczad.  To właśnie tam kręcone były odcinki popularnego serialu „Wataha”, co dla wielbicieli produkcji stanowiło niemałą atrakcję.

Pierwszego dnia po zakwaterowaniu się w ośrodku „Kremenaros” cała grupa udała się na Połoninę Caryńską. Jest to jedno z najbardziej atrakcyjnych miejsc w Bieszczadach. Wyprawa na połonińskie szczyty wymagała dobrej kondycji fizycznej, jednak wszystkim udało się pokonać całą zaplanowaną trasę. Wysiłek rekompensowały niezwykłe widoki. Tego dnia przemierzyliśmy ok. 9 km.

Drugiego dnia wędrówka okazała się jeszcze trudniejsza ze względu na warunki pogodowe. Celem wyprawy była Tarnica – najwyższy szczyt województwa podkarpackiego ( wysokość 1324 m. n.p.m). Ze względu na silnie wiejący wiatr i niską  temperaturę zrezygnowaliśmy z wejścia na szczyt, dotarliśmy jednak  do Siodła pod Tarnicą ( 1276 m. n.p.m). Po 5-  godzinnej wędrówce i krótkim odpoczynku udaliśmy się nad Solinę . Dzisiaj to niezwykle atrakcyjna miejscowość turystyczna, raj dla żeglarzy i amatorów różnego typu sportów wodnych.  W latach 1960- 1968 wybudowano tam potężną zaporę, tworząc w ten sposób największy sztuczny zbiornik wodny w Polsce.  Płynąc statkiem spacerowym podziwialiśmy urok tego niezwykłego miejsca. Wieczorem odpoczywaliśmy przy ognisku, smażyliśmy kiełbaski, słuchaliśmy muzyki.

Ostatniego dnia oglądaliśmy prawdziwie dzikie Bieszczady siedząc w leśnej kolejce wąskotorowej Majdan – Balnica. W Rzeszowie zjedliśmy wspólny posiłek, a następnie udaliśmy się do Rawicza.

Wycieczka w Bieszczady okazała się najlepszym sposobem na poznanie fauny i flory tego miejsca, a także kultury i stylu życia mieszkańców tamtego regionu. Celem wyjazdu było także promowanie turystyki trekkingowej, sportu, a także integrowanie  młodzieży.

S. Kasprzak, M. Ratajczak, R. Jędrzejak, T. Sierpowski – nauczyciele ZSZ w Rawiczu