Dobra szkoła – dobra przyszłość. EKOpracownia dla Zespołu Szkół Zawodowych
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu w dniu 23 kwietnia 2024 roku przyznał powiatowi rawickiemu pomoc finansową na realizację przedsięwzięcia „Przyrodnicze rewolucje – EKOpracownia w Zespole Szkół Zawodowych w Rawiczu”.
Głównym celem projektu było doposażenie sali przyrodniczej oraz zakup nowoczesnego sprzętu, aby kształtować świadomość ekologiczną wśród naszej młodzieży.
Fundusz dofinansuje przedsięwzięcie do kwoty 85.459,50 zł (90% wnioskowanej dotacji). 10%, czyli 9.495,50 zł ma stanowić wkład własny.
Zadanie wpisuje się w ogólnoświatową ideę zrównoważonego rozwoju, szczególnie w obszarze dbałości o środowisko naturalne i rozwijanie kompetencji proekologicznych wśród społeczności szkolnej i lokalnej. Zadaniem autorów projektu było kształtowanie świadomości, postaw i nawyków ekologicznych, a także uwrażliwienie młodego człowieka na swoje potrzeby-zdrowy styl życia.
Dzięki dofinansowaniu szkoła zakupi pomoce dydaktyczne, przyrządy pomiarowe, a także poszerzy bazę zasobów TI, za pomocą których uczniowie będą mogli przeprowadzić szereg różnorodnych badań natury biologiczno-chemicznej. Będą to między innymi badania gleby wchodzącej w skład szkolnej skarpy. Realizacja projektu i nowe pomoce pozwolą nam na dokładniejsze realizowanie podstawy programowej, która uwzględnia nabycie przez uczniów umiejętności badawczych i obserwacyjnych związanych z tematyką ekologiczną.
Podczas realizacji projektu zgłębimy następujące zagadnienia natury Eko, będzie to:
- badanie stanu powietrza atmosferycznego (badanie składu powietrza, oznaczanie ozonu, wilgotność powietrza);
- analiza wody metodą biologiczną i chemiczną (badanie pH i określanie odczynu, analiza składu chemicznego wody z różnych źródeł);
- badanie typów genetycznych gleby, określanie pH oraz różnorodności mikroorganizmów;
- badanie wpływu rodzaju gleby na rozkład materiałów. Określanie podatności na biodegradację;
- badanie natężenia hałasu w szkole oraz na boisku szkolnym;
- zapoznanie z technologią wytwarzania energii z alternatywnych źródeł (wodoru, wiatru, wody, energii słońca, ruchu, reakcji elektrochemicznej).
Uda się to wszystko wykonać dzięki doposażeniu, w skład którego wejdą: mierniki (pehametr temperaturowy, wilgotności powietrza, wiatromierz, natężenia dźwięku i oświetlenia), zestawy- odnawialne źródła energii (ogniwo paliwowe na etanol, klasowa fizyka, z walizki- odnawialne źródła energii, samochód zasilany wodorem), zestawy do badania stanu powietrza, zanieczyszczeń i hałasu, badanie właściwości chemicznych i biologicznych gleby, analiza wody, biodegradacja i rozkład odpadów i wiele innych.
Dzięki realizacji powyższego projektu nasi uczniowie będą mogli eksperymentować i w praktyce sprawdzić pozyskaną wiedzę. Połączenie takich doświadczeń z wiedzą teoretyczną pozwoli szybciej i lepiej zrozumieć procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne.