Rozwijamy kompetencje językowe i psychospołeczne w międzynarodowym gronie – to już rok!
Dokładnie rok temu rozpoczęliśmy projekt pn. „Rozwój kompetencji językowych i psychospołecznych kadry ZSZ w Rawiczu” realizowany w ramach programu Erasmus+.Aż trudno w to uwierzyć, że czas tak szybko mija, a po roku już 2/3 projektu za nami. W tym czasie zrealizowaliśmy 3 mobilności – na Cyprze, Malcie oraz w Portugalii, z których każda skierowana była do 10 nauczycieli Zespołu Szkół Zawodowych w Rawiczu. Celem projektu jest doskonalenie kadry w wyłapywaniu sygnałów i udzielaniu pierwszej pomocy psychologicznej uczniom i nauczenie się, jak postępować w wybranych sytuacjach, przy jednoczesnym dbaniu o siebie i swoje zdrowie oraz otwarcie na działania międzynarodowe poprzez rozwój umiejętności językowych.
Dostrzegamy potrzebę działań w szczególności na tle ostatnich wydarzeń tj. strajki nauczycieli, pandemiczny lockdown czy wybuch wojny, które stawiają przed nami nowe wyzwania, a przede wszystkim negatywnie wpływają na uczniów – brak umiejętności radzenia sobie ze stresem, niestabilność emocjonalna, stosowanie strategii unikania konfrontacji w sytuacjach problemowych, nadwrażliwość i życiowa niezaradność. Gdy do tego dołączymy przebywanie w świecie wirtualnym, wyidealizowanym i pięknym do tego stopnia, że staje się on nierealny (dla nas dorosłych) otrzymujemy zwiększające się problemy wśród młodzieży – brak samoakceptacji i wiary we własne możliwości, chęć życia życiem innych osób oglądanych w internecie, uciekanie od problemów w świat wirtualny, niedostrzeganie wyidealizowania, zamartwianie się i porównywanie własnej sytuacji do idealnych instagramowych obrazków, negatywne nastawienie do życia i wiele innych.
Wstrząsające są wyniki badań przeprowadzonych wśród naszych uczniów w październiku 2022 roku na populacji 147 osób z losowo wybranych klas. Wykazały one, iż 80,3 % uczniów nigdy nie szukało pomocy nauczyciela, pedagoga, psychologa, itp., tymczasem 46,9% respondowanych szuka ratunku w kontakcie z koleżankami i kolegami. Blisko jedna czwarta z nich (22,4%) płacze, gdy przeżywa trudne chwile w swoim życiu, zaś tylko 15,6% próbuje rozwikłać swoje problemy poprzez rozmowę z rodzicami. Brak umiejętności rozwiązywania własnych dylematów przez uczniów, którzy zadręczają się swoimi problemami i nie potrafią z tego powodu odpoczywać ma negatywny wpływ na odporność organizmu oraz na sytuacje stresowe. Wyniki badań potwierdzają powszechną tezę o specyficznych postawach i cechach osobowości młodzieży współczesnej (czasu post-pandemicznego).
Kolejnym wartym uwagi aspektem mobilności międzynarodowych jest przeszkolenie językowe i budowanie otwartości na posługiwanie się językiem obcym tzw. przełamywanie bariery językowej oraz motywowanie grona pedagogicznego do angażowania się w pracę międzynarodową, dzięki której społeczność szkolna – zarówno pracownicy, jak i uczniowie – będą doskonalić swoje umiejętności, zdobywać nowe kompetencje, poznawać nowe technologie, czerpać dobre praktyki od zagranicznych partnerów, poszukiwać nowych rozwiązań oraz stosować język obcy w praktyce po to, by przygotować uczniów do wejścia na rynek pracy, nie tylko krajowy, ale też międzynarodowy.
Dzięki realizacji projektu nauczyciele wyposażeni zostali w wiedzę z zakresu:
– udzielania wsparcia psychologicznego – kurs pn. Psychological first Aid na Cyprze, styczeń 2024
– dbania o dobrostan w szkole – kurs pn. Wellbeing in teachers and students work w Portugalii, kwiecień 2024
– językowego – udział w kursie języka angielskiego na Malcie, czerwiec 2024.
Udział w kursach zakończył się spotkaniem ewaluacyjnym oraz planowaniem upowszechniania jego rezultatów, w ramach którego zostały realizowane szkolenia wewnątrzszkolne, aby dzielić się zdobytą wiedzą wśród naszej kadry. Ponadto uczestnicy projektu przeprowadzili zajęcia dedykowane programowi Erasmus+, Unii Europejskiej, wielokulturowości, dbaniu o zdrowie psychiczne i reagowaniu na stres poprzez zajęcia międzykulturowe i prezentacje o wybranych krajach europejskich dla uczniów; spotkania z rodzicami poświęcone tematyce dobrostanu i reakcji na stres oraz właściwej komunikacji na linii rodzic-uczeń; warsztaty redukcji stresu i metod oddechowych dla uczniów.
Przed nami do zrealizowania jeszcze jedno szkolenie dla nauczycieli naszej szkoły oraz podsumowanie i zakończenie projektu w formie powiatowej ( konferencja, na którą już dziś serdecznie zapraszamy!)
Spotkamy się w naszej szkole 16 grudnia o godz. 13:00, aby opowiedzieć o zdobytych doświadczeniach, szerzyć efekty uczenia się i rezultaty projektu, dzielić się zdobytą wiedzą oraz poznanymi metodami pracy z dyrekcją i nauczycielami szkół Powiatu Rawickiego. Ponadto uczestnicy konferencji poznają możliwości aplikowania o środki w ramach programu Erasmus+ i wezmą udział w warsztatach przygotowanych na bazie programów szkoleń zagranicznych, w których brała udział kadra ZSZ. Wkrótce opublikujemy szczegóły wydarzenia i program oraz prześlemy zaproszenia na to wyjątkowe spotkanie. Do zobaczenia!
Paulina Pietkiewicz