Innowacja matematyczna
W roku szkolnym 2017/2018 w Zespole Szkól Zawodowych w Rawiczu rozpoczęliśmy wdrażanie innowacji „ Z maturą na Ty”.
Głównym założeniem innowacji jest podniesie wyników uzyskiwanych przez uczniów na egzaminie maturalnym z matematyki.
Innowacją zostaną objęci wszyscy uczniowie technikum w Zespole Szkół Zawodowych w Rawiczu.
Innowacja zakłada:
– ujęcie godziny w rozkładzie materiału poświęconej na rozwiązywanie zadań maturalnych w klasach I-III,
– podniesienie świadomości uczniów na temat zdawania egzaminu maturalnego z matematyki jako przedmiotu obowiązkowego,
– konieczność przygotowywania się uczniów do egzaminu maturalnego od klasy I,
– zapoznanie z formą egzaminu maturalnego już na początku IV etapu edukacyjnego,
– napisanie „próbnej matury” z matematyki na zakończenie klasy I, II i III – stanowiące podsumowanie omówionego materiału.
Przewidywane efekty / korzyści wdrożenia innowacji:
– utrwalanie materiału od klasy I,
– zapoznanie z formułą egzaminu maturalnego już w klasie I,
– zwrócenie uwagi na odpowiedni zapis zadań otwartych,
– wzrost wyników nauczania z matematyki,
– wzrost wyników maturalnych z matematyki na poziomie podstawowym.
Uczniowie zdobędą umiejętność poprawnego rozpisywania zadań otwartych krótkiej lub rozszerzonej odpowiedzi; umiejętność dogłębnej analizy zadania oraz czytania ze zrozumieniem; dostrzegania prawidłowości matematycznych w różnych dziedzinach nauki.
Przeprowadzenie próbnej matury już w klasie I pozwoli na analizę wyników, która będzie służyła:
– wyciągnięciu wniosków służących ocenie efektów kształcenia oraz poprawie jakości pracy szkoły,
– podjęciu decyzji co do wyboru najwłaściwszych form pracy oraz dokonaniu ewentualnych ich modyfikacji i skupieniu się w szczególności na tych elementach, które sprawiają uczniom najwięcej trudności,
– uzmysłowieniu uczniom, jak ważne jest uczestnictwo ucznia w zajęciach lekcyjnych oraz pozalekcyjnych,
– zaplanowaniu pracy w zespołach przedmiotowych,
– doskonaleniu pracy na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
– opracowaniu wniosków do pracy z uczniem słabym oraz zdolnym.
Celem dokonanych analiz wyników egzaminów jest poprawa jakości kształcenia, przygotowanie do egzaminu , a także utrwalenie przez uczniów wiedzy i umiejętności określonych w standardach egzaminacyjnych.
Wnioski z przeprowadzonej analizy egzaminów wykorzystywane będą w planowaniu i organizowaniu pracy z uczniami w określonym oddziale. Dzięki analizom nauczyciele będą w stanie wskazać obszary, które są potencjalnie najtrudniejsze do opanowania przez uczniów i które wymagają zwrócenia szczególnej uwagi( już od pierwszych lekcji) w kolejnym roku szkolnym.