Wymiana ze szkołą partnerską w Osnabrück – 25 lat

wszyscy uczestnicy wymiany

W dniach 5-9.02.2024 grupa piętnaściorga uczniów ZSZ wraz z germanistkami Małgorzatą Kędzią i Patrycją Stelmaszyk brała udział w wymianie ze szkołą partnerską Berufsschulzentrum am Westerberg Osnabrück.

Okazja była wyjątkowa, bowiem świętowaliśmy 25- lecie wymiany między naszymi szkołami. Przygoda rozpoczęła się wczesnym rankiem w poniedziałek 5 lutego, o godzinie 4.20 wyjechaliśmy busem w kierunku  Osnabrück.

Podróż upłynęła w miłej atmosferze, pełnej oczekiwania oraz niepewności, co przyniesie pobyt u niemieckich  koleżanek i kolegów. Wszyscy uczniowie jechali pierwszy raz na wymianę do Niemiec.

Późnym popołudniem dojechaliśmy na miejsce. Nasi zachodni przyjaciele powitali nas z radością, przygotowali dla nas poczęstunek. Był czas na zapoznanie się, ponieważ było kilkoro nowych uczniów, którzy nie brali udziału w wymianie we wrześniu 2023r., kiedy to Niemcy odwiedzili Polaków.

Po kolacji uczniowie polscy i niemieccy wraz z opiekunami udali się na miejsce zakwaterowania, jakim był Hager Hof niedaleko Belm. Było to dawne gospodarstwo wiejskie, które zostało odrestaurowane i służy obecnie jako miejsce do spotkań i noclegów.

Spędziliśmy tam dwie noce. Uczniowie mieli okazję lepiej się poznać, bowiem organizowane dla nich były gry i zabawy językowe. Ponadto, uczniowie pracowali nad tematem stereotypów dotyczących obu naszych narodów. W grupach polsko- niemieckich nagrywali filmy na ten temat. Było to dla nich wspaniałe doświadczenie, uczące współpracy, a ponadto umożliwiające komunikację w języku niemieckim i angielskim.

We wtorek, 6 lutego, oprócz wspólnych zajęć po śniadaniu, uczniowie mieli możliwość zwiedzenia stadionu VfL Osnabrück, czyli drużyny, która obecnie znajduje się w 2. lidze. Zobaczyliśmy lożę, szatnię, miejsce dla VIP-ów. Ponadto, wysłuchaliśmy bardzo ciekawych opowieści pana, który oprowadzał nas po stadionie.

Po intensywnym zwiedzaniu przyszedł czas na posiłek. Pojechaliśmy do greckiej restauracji Pontos Park. Na miejscu mogliśmy zmierzyć się w grze w kręgle. Była to świetna okazja do rywalizacji, sprawdzenia swoich umiejętności sportowych:)

Po kolacji wróciliśmy na miejsce noclegu. Wieczór spędziliśmy na rozmowach, graniu w planszówki, śpiewaniu i uczeniu się belgijki.

Środa rozpoczęła się wczesnym rankiem, ponieważ czekało na nas sporo atrakcji. Zjedliśmy śniadanie, które wspólnie przygotowali uczniowie, a następnie nadszedł czas na porządki w pokojach.

Gdy wszystko było zrobione, pojechaliśmy do szkoły w Osnabrück. Tam czekała na uczniów lekcja na temat kultury polskiej prowadzona przez dwóch panów z Deutsch- Polnisches Jugendmobil. Zajęcia odbywały się w dwóch językach. Prowadzący wskazywali na podobieństwa i różnice pomiędzy Niemcami i Polakami. Uczniowie śpiewali polskie i niemieckie piosenki, układali polsko- niemieckie domino, poznawali ważne miejsca  związane z historią, ważne zabytki i postacie.  Lekcja była okazją do zauważenia, że pomimo różnych języków, jest między narodami wiele podobieństw.

Po zajęciach przyszedł czas na obiad przygotowany przez uczniów z działu gastronomii. Jedzenie było bardzo smaczne.

Kolejnym punktem programu była wizyta w ratuszu. Miejsce to jest  szczególne, ponieważ właśnie w ratuszu w Osnabrück w roku 1648 podpisany został Pokój Westfalski kończący wojnę trzydziestoletnią.

Kolejnym punktem podróży było zwiedzanie starówki. Miasto posiada bardzo ciekawą architekturę, jest w nim wiele zakątków związanych z historią.

Pani przewodniczka z entuzjazmem opowiadała o mieście, a uczniowie słuchali z uwagą.

Po miejskim spacerze nadszedł czas na poznanie rodzin goszczących, gdyż kolejne dwie noce uczniowie spędzali u swoich niemieckich koleżanek i kolegów.

Kolejny dzień, czwartek, rozpoczął się dla wszystkich od wizyty w dawnej kopalni węgla kamiennego, która  przekształcona została na Muzeum Kultury Przemysłowej.

W bardzo ciekawy sposób przedstawiona została zmiana z miasta górniczego na miasto usługowe.

Mieliśmy możliwość zjechania windą w dół do dawnych korytarzy górniczych, w których obecnie mieszkają nietoperze:)

Po zakończonym zwiedzaniu muzeum pojechaliśmy do miasta. Tu mogliśmy pospacerować deptakiem Groβe Straβe,  gdzie znajduje się dużo sklepów oraz lokali gastronomicznych.

Następnym punktem programu była wizyta w zakładzie produkującym maszyny rolnicze- AMAZONE WERKE.

Przemiły pan przewodnik, który przepracował w tej firmie 44 lata, opowiedział nam dokładnie, jak powstają ogromne rozrzutniki, opryskiwacze i inne maszyny rolnicze.

Mogliśmy przejść przez zakład i dokładnie zobaczyć, jak wygląda linia produkcyjna.

Niektórzy mieli nawet okazję przejechać się ogromnym opryskiwaczem samojezdnym. Była to świetna i niezapomniana przygoda.

Zwiedzanie zakładu zakończyło się, a my pojechaliśmy do szkoły, aby przygotować się do obchodów 25- lecia wymiany uczniowskiej pomiędzy naszymi szkołami.

O godzinie 18.00 rozpoczęła się gala, na którą zaproszeni zostali obecni i dawni nauczyciele koordynujący wymiany, dyrekcja szkoły, przedstawiciele stowarzyszenia Deutsch- Polnische Gesselschaft Osnabrück, zajmującej się stosunkami niemiecko- polskimi, rodzice i uczniowie.

Po wystąpieniu dyrektora szkoły, pana Ulfa Zumbrägela, który podkreślał, jak istotne jest pielęgnowanie przyjaźni pomiędzy naszymi szkołami i dziękował nauczycielom koordynatorom za ich pracę, przyszedł czas na wspomnienia.

Pani Małgorzata Kędzia wraz z panami : Norbertem Kvasnym oraz Peterem Ebkenem opowiedziała, jak zaczęła się przygoda z wymianą partnerską.

Wymiana nie byłaby możliwa, gdyby nie każdorazowe współfinansowanie jej przez organizację Polsko- Niemiecka Współpraca Młodzieży, za co serdecznie dziękujemy.

Spotkanie z okazji jubileuszu było okazją do wymiany spostrzeżeń, doświadczeń oraz utwierdziło wszystkich zebranych, że kontynuowanie wymiany partnerskiej między naszymi szkołami przynosi same korzyści. Uczniowie poznają nowych przyjaciół, zwyczaje, kulturę innego narodu, a ponadto, mają okazję do ćwiczenia sprawności porozumiewania się w obcym języku.

Czwartek był już ostatnim dniem naszego pobytu w Niemczech.

W piątek spotkaliśmy się w szkole, aby jeszcze chwilę porozmawiać i pożegnać się. Ciężko było wyjeżdżać, gdyż wszyscy bardzo zżyli się ze swoimi gospodarzami.

Kolejne spotkanie za rok- tym razem w Polsce.

Bardzo dziękujemy organizacji Polsko- Niemiecka Współpraca Młodzieży za wsparcie finansowe, dzięki któremu mogliśmy pojechać do Osnabrück. Dziękujemy Starostwu Powiatowemu w Rawiczu za ufundowanie upominków  dla dyrekcji i nauczycieli niemieckiej szkoły oraz dla przedstawicieli firm i miejsc, które mogliśmy zwiedzić. Przyczyniamy się w ten sposób do promowania naszego pięknego miasta.

Jesteśmy też ogromnie wdzięczni Radzie Rodziców działającej przy Zespole Szkół Zawodowych za dofinansowanie naszego spotkania.